Відкрита найбільш яскрава наднова, що затьмарила цілу галактику

Художнє уявлення наднової SN2016aps.Художнє уявлення наднової SN2016aps. Credit: Aaron Geller (Northwestern University).Міжнародна команда астрономів на чолі з Університетом Бірмінгема (Великобританія) зареєструвала надновуSN2016aps, принаймні, удвічі більш яскраву з усіх виявлених на сьогоднішній день і набагато більш масивну.

Як заявляють вчені в дослідженні, опублікованому в журналі «Nature Astronomy», відкриття може бути прикладом надзвичайно рідкісного типу «пульсаційних парно-нестабільних» наднових, до того ж, можливо, утворених з двох масивних зірок, що злилися до вибуху.

Дана подія досі існувала тільки в теорії і ніколи не підтверджувалася астрономічними спостереженнями.

Вибух такої зірки очікується тоді, коли сильне гамма-випромінювання в її надрах починає породжувати електрон-позитронні пари. Це скорочує світловий тиск на зовнішні шари, що порушує баланс між ним і силою тяжіння. Далі слідує частковий колапс, а потім потужний вибух.

«Ми можемо виміряти наднові, використовуючи дві шкали – загальну енергію вибуху і кількість енергії у вигляді спостережуваного випромінювання. У типовій надновій випромінювання становить менше 1% від загальної енергії. Але у SN2016aps ми виявили, що воно в п'ять разів більше енергії вибуху звичних наднових. Це найбільша кількість світла, яке ми коли-небудь спостерігали від зоряного вибуху. Він просто затьмарив все випромінювання своєї галактики», – пояснює провідний автор дослідження доктор Метт Ніколл зі Школи фізики і астрономії та Інституту гравітаційно-хвильової астрономії Університету Бірмінгема.

Щоб стати настільки яскравим, вибух повинен бути набагато більш енергійним. Досліджуючи спектр світла, команда змогла показати, що вибух був викликаний зіткненням наднової і масивної газової оболонки, випроміненою зіркою за роки до того, як вона вибухнула.

Команда спостерігала спалах протягом двох років, поки він не згас до 1% від максимальної яскравості. Використовуючи ці вимірювання, вони вирахували, що маса наднової була в 50 – 100 разів більше сонячної. Зазвичай наднові мають масу від 8-ми до 15-ти мас Сонця.

«Зірки з надзвичайно великою масою перед смертю піддаються сильним пульсаціям, скидаючи гігантську газову оболонку. Це може бути викликано процесом, званим парною нестабільністю, який був предметом обговорень протягом останніх 50-ти років. Якщо наднова вибере правильний момент, вона може наздогнати свою оболонку і вивільнити величезну кількість енергії при зіткненні. Ми думаємо, що SN2016aps – один з найбільш переконливих кандидатів для цього процесу», – пишуть автори дослідження.

Але це ще не всі загадки SN2016aps. Виявлений газ в основному складався з водню, але масивні світила зазвичай втрачають весь свій водень через зірковий вітер задовго до початку пульсації. Одне з пояснень полягає в тому, що дві трохи менш масивні зірки (близько 60 сонячних мас кожна) злилися до вибуху. Зірки з більш низькою масою довше утримують свій водень, в той час як їх сумарна маса досить висока, щоб викликати парну нестабільність.

Переглядів: 88 | | Теги: наднові