Вчені встановили вік наймолодшого магнетара нашої Галактики

Магнетар в уяві художника.Магнетар в уяві художника. Credit: ESA.12 березня 2020-го року обсерваторія Swift зареєструвала спалах рентгенівського випромінювання. Подальший аналіз даних показав, що його джерелом є нейтронна зірка, розташована на відстані близько 16-ти тисяч світлових років від Сонця в сузір'ї Стрільця. Об'єкт отримав позначення Swift J1818.0-160.

На перший погляд ця знахідка виглядала рядовою подією, адже астрономи вже знайшли в нашій Галактиці понад 3000 нейтронних зірок. Однак Swift J1818.0-160 виявився набагато цікавішим об'єктом, ніж здавалося спочатку. Подальші спостереження, виконані за допомогою рентгенівських обсерваторій XMM-Newton і NuSTAR, показали, що потужність його магнітного поля в тисячу разів перевершує потужність магнітного поля типової нейтронної зірки. Астрономи називають такі тіла магнетари. Вони зустрічаються досить рідко – в середньому один подібний об'єкт на сотню нейтронних зірок.

Зображення магнетара J1818.0-160.Зображення магнетара J1818.0-160, отримане телескопом "XMM-Newton". Credit: ESA / XMM-Newton; P. Esposito et al.Маса J1818.0-160 майже вдвічі перевершує сонячну, він робить один оберт навколо своєї осі за 1,36 секунди, будучи джерелом рентгенівського і гамма-випромінювання. Час від часу нейтронна зірка виробляє потужні спалахи, завдяки одному з яких її і вдалося виявити. Крім цього, об'єкт також випускає радіохвилі. Таким чином, він одночасно є радіопульсаром. На даний момент астрономам відомі лише п'ять магнетарів, які є джерелами радіовипромінювання.

Але все ж найцікавішим виявився вік об'єкта. Аналіз даних, зібраних в ході серії останніх спостережень, показав, що J1818.0-160 є наймолодшою з усіх вже відкритих нейтронних зірок. Його спостережуваний вік становить усього 240 років – таким чином, магнетар є «однолітком» американської війни за незалежність.

У астрономічних архівах не збереглося ніяких відомостей про появу на небі нових зірок в той період часу. Цілком ймовірно, видиме світло від наднової, що породила магнетар, не дійшло до нас через хмари міжзоряного пилу. У будь-якому разі, відкриття J1818.0-160 стало дуже великою удачею для астрономів, оскільки воно надало їм можливість поспостерігати ранні стадії еволюції настільки екзотичного об'єкта.

Переглядів: 42 | | Теги: магнетари, зірки