Титан віддаляється від Сатурна набагато швидше, ніж вважалося

ЗондЗонд "Кассіні", Титан і Сатурн. Художня концепція. Credit: NASA / JPL-Caltech / Kevin M. Gill.Як відомо, Місяць поступово віддаляється від Землі. Результати лазерної локації за допомогою кутових відбивачів, залишених на поверхні нашого супутника, говорять про те, що щорічно відстань між ним і нашою планетою збільшується на 3,8 сантиметра. Це відбувається через процес, який зветься припливним прискоренням. Місячна гравітація впливає на Землю, поступово сповільнюючи її обертання. У свою чергу, орбітальний момент імпульсу Місяця збільшується, і він переходить на більш високу орбіту.

Подібна динаміка є характерною не тільки для Землі і Місяця, а й для більшості інших супутників планет у Сонячній системі, зокрема – для Титана. До останнього часу астрономи вважали, що через газоподібний склад Сатурна швидкість його віддалення невелика і не перевищує позначку в 1 міліметр на рік. Однак стаття, нещодавно опублікована в журналі «Nature Astronomy», поставила під сумнів цю концепцію.

Дві команди астрономів використовували два різних методи, щоб виміряти зміни орбіти Титана за 10 років. Один з методів полягав у порівнянні положень супутника щодо фонових зірок на знімках, зроблених зондом «Cassini». В основі іншого методу лежав вимір відхилень у швидкості цього космічного апарату, викликаних гравітаційною дією Титана.

Обидва методи показали, що швидкість віддалення супутника набагато вища, ніж вважалося раніше, і становить близько 11-ти сантиметрів на рік. На думку дослідників, це обумовлено ефектом резонансного блокування. Простіше кажучи, гравітація Титана «стискає» Сатурн з певною частотою, змушуючи газовий гігант коливатися і розсіювати багато енергії. У свою чергу, це призводить до прискореного віддалення збурюючого тіла.

Після цього відкриття вченим, швидше за все, доведеться переглянути уявлення про еволюцію Титана: схоже, що він сформувався набагато ближче до планети, ніж вважалося раніше, і мігрував на нинішню орбіту за 4,5 мільярда років свого існування.

Переглядів: 172 | | Теги: сонячна система, супутники