Суперспалах на Сонці може знищити нашу цивілізацію

Враження художника про суперспалах на EV Ящірки.Враження художника про суперспалах на EV Ящірки (EV Lacertae), який стався 25 квітня 2008 року і був у тисячі разів потужнішим, ніж найбільший сонячний спалах. Credit: Casey Reed/NASA.Згідно з новим дослідженням, Сонце здатне створити неймовірно потужний суперспалах, якому буде під силу завдати значної шкоди технологіям, від яких цілком залежить розвиток цивілізації на Землі. Вивчаючи далекі зірки, що формують в тисячі разів потужніші, ніж сонячні, спалахи, дослідники виявили, що за них несуть відповідальність процеси, аналогічні тим, що відбуваються у нашому Сонці.

«Цей результат підтверджує гіпотезу про те, що наше світило в змозі зробити потенційно руйнівний для всього людства суперспалах», – зазначила в своїй заяві співавторка дослідження Анн-Марі Брумхолл з Університету Уоріка в Англії.

Дослідницька група проаналізувала суперспалахи, що випромінюються подвійною зоряною системою KIC9655129, яка знаходиться приблизно у 1500 світлових роках від Землі, використовуючи архівні дані мисливця за екзопланетами – космічного телескопа «Кеплер» (НАСА).

Інструменти «Кеплера» є досить чутливими і можуть зафіксувати навіть незначні коливання яскравості зірки. Саме таким чином телескоп і знаходить далекі екзопланети (фіксуючи мінімальні провали яскравості зірок, обумовлені транзитом планет). Спостереження, виконані за допомогою «Кеплера», виявили ряд основних подібностей між суперспалахами у KIC9655129 і звичайними спалахами на Сонці, кажуть дослідники.

«Іноді сонячні спалахи відбуваються хвилеподібно, при цьому хвилі накладаються одна на одну і формують суперспалах», – сказала провідний автор дослідження Хлоя П'ю, також з Університету Уоріка. «Ми знайшли докази наявності декількох послідовних спалахів у KIC9655129, кожен з яких має ті ж властивості, що і сонячні», – додала вона.

Особливо потужні сонячні спалахи X-класу супроводжуються викидами корональної маси (ВКМ), які можуть бути ще більш руйнівними. Потужні КВМ, які досягають Землі, можуть викликати геомагнітні бурі, що ускладнюють, наприклад, роботу GPS протягом тривалих періодів часу.

Таким чином, наслідки суперспалахів можуть бути катастрофічними. Однак це не повинно сильно вас турбувати. На щастя, з огляду на попередні спостереження сонячної активності, виникнення умов, необхідних для утворення суперспалахів на Сонці, є вкрай малоймовірною подією.

Нове дослідження вчених було опубліковано в «Astrophysical Journal Letters».

Переглядів: 92 | | Теги: Сонце, зірки