Спіймано сигнал, який йшов до Землі 10 мільярдів років

Післясвічення SGRB181123B позначене колом.На цьому знімку післясвічення SGRB181123B, зафіксоване телескопом Gemini North, позначене колом. Credit: Northwestern University.Міжнародна команда астрофізиків зафіксувала короткий гамма-сплеск, джерело якого знаходилося на найбільшому для всіх подібних відомих подій віддаленні від Землі. Цей сигнал був випущений через 3,8 мільярда років після Великого вибуху і весь цей час йшов до нашої планети.

Дослідження буде опубліковано в журналі «Astrophysical Journal Letters», а з його коротким описом вже зараз можна ознайомитися на сайті Північно-Західного університету. Міжнародна команда виявила дуже короткий гамма-сплеск (SGRB), джерело якого було розташоване на відстані 10-ти мільярдів світлових років від Землі.

Для вчених це стало великою удачею, оскільки подібні сигнали є неймовірно слабкими і швидкими. Іноді вони тривають всього кілька годин. Ця подія отримала позначення SGRB181123B. Астрофізики вважають, що вибух, в результаті якого був випромінений гамма-сплеск, стався всього через 3,8 мільярда років після Великого вибуху. Це означає, що до Землі даний сигнал добирався близько 10-ти мільярдів років.

«Ми, звичайно, не очікували виявити настільки віддалений SGRB, оскільки подібні сигнали надзвичайно рідкісні. Ми провели «судову експертизу» за допомогою телескопів, щоб вивчити локальне середовище цієї події. Адже те, як виглядає його домашня галактика, може багато розповісти нам про основоположну фізику цих систем», – говорить провідний автор дослідження Вень-Фай Фон.

Природа сигналів SGRB багато в чому залишається загадкою для науки. Згідно з однією з гіпотез, деякі з найбільш енергетично потужних і яскравих вибухів у Всесвіті, швидше за все, відбуваються, коли зливаються дві нейтронні зірки. Це злиття викликає короткочасний сплеск гамма-променів, які є формою світла з найбільшою енергією.

Щорічно астрономи спостерігають лише сім-вісім SGRB. Але оскільки такі сплески короткочасні, детально вивчити їх не вдається. У випадку з SGRB181123B астрофізики встигли оперативно налаштувати 8,1-метровий телескоп і виміряти оптичне післясвічення.

Для визначення відстані від джерела SGRB до Землі команда використовувала інфрачервоний спектрограф. Він допоміг виявити спектр домашньої галактики і обчислити «дату» вибуху. Так і було встановлено, що подія SGRB181123B відбулася в так званий «космічний полудень» – епоху, коли вік Всесвіту становив лише третину від його нинішнього віку.

Це був період, коли Всесвіт вирував, оскільки в ньому стрімко формувалися зірки і швидко росли галактики. Масивні подвійні зірки потребували часу, щоб народитися, розвиватися і вмирати. Мабуть, це і сталося в далекому минулому у віддаленій галактиці, коли пара нейтронних зірок злилася і випустила гамма-сплеск, який тільки зараз дійшов до нашої планети.

За матеріалами: www.northwestern.edu