Астрофізики: Сонячна система з'явилася завдяки галактиці Стрільця

проходи карликової галактики Стрілець крізь Чумацький Шлях.На цій ілюстрації показані проходи карликової галактики Стрілець крізь Чумацький Шлях і її вплив на активність зореутворення в ньому. Створено за даними місії ESA «Gaia». Credit: European Space Agency.Нещодавно Європейське космічне агентство (ESA) оприлюднило своє нове дослідження, в основу якого лягли дані космічного телескопа «Gaia». Воно вперше показує, що катастрофічний вплив карликової галактики Стрільця на наш Чумацький Шлях міг посприяти формуванню Сонячної системи і появі життя на Землі. Робота опублікована у виданні «Nature Astronomy».

Вчені й раніше знали, що карликова галактика Стрільця, відкрита лише у 90-х роках минулого століття, вплинула на наш Чумацький Шлях. За час свого існування вона не раз пробивалася крізь зовнішній диск Чумацького Шляху і впливала на рух його зірок. У новому дослідженні доводиться, що космічні брижі, викликані цими сутичками, схоже, були більшими, ніж вважалося, і провокували періоди активного зореутворення.

Один з таких періодів збігається з часом появи нашого Сонця приблизно 4,7 мільярда років тому. Це означає, що саме утворення Сонячної системи і наступна поява життя на Землі можуть бути результатом зіткнення Чумацького Шляху і галактики Стрільця. Дослідники проаналізували світність, відстані і кольори зірок навколо Сонця в радіусі близько 6500 світлових років і порівняли отримані результати з передбаченнями відомих моделей зоряної еволюції.

«Ці моделі показують, що галактика Стрільця стикалася з нашим Чумацьким Шляхом принаймні тричі – перший раз приблизно п'ять або шість мільярдів років тому, потім приблизно два мільярда років тому і, нарешті, останній раз – приблизно один мільярд років тому», – говорить провідний автор роботи Томас Руїс-Лара з інституту астрофізики на Канарських островах (Іспанія). «Коли ми вивчили дані телескопа Gaia про Чумацький Шлях, то виявили в його історії три періоди підвищеного зореутворення».

За його словами, свого піку цей процес досягав приблизно 5,7 мільярда років тому, потім приблизно 1,9 мільярда років тому і останній раз – приблизно 1 мільярд років тому. Тобто це фактично збігається з часом, коли, як вважається, Стрілець проходив крізь диск нашої Галактики.

Дослідники вважають, що наш Чумацький Шлях спочатку був досить спокійним. Однак Стрілець порушував існуючий в ньому баланс, змушуючи весь раніше нерухомий газ і пил приходити в рух, що зовні нагадувало водяні брижі.

У деяких областях Чумацького Шляху ці брижі створювали підвищені концентрації пилу і газу, в той час як в інших регіонах концентрація знижувалася. Висока щільність матеріалу сприяла активному утворенню нових зірок.

«Схоже, що Стрілець не тільки сформував структуру і вплинув на динаміку руху зірок у нашій галактиці, але й привів до створення самого Чумацького Шляху в його нинішньому вигляді», – говорить співавтор дослідження Карме Галларт. «Ймовірно, значна кількість зоряної маси Чумацького Шляху була сформована завдяки взаємодії зі Стрільцем і не могла б утворитися з іншої причини».

Астрофізики прийшли до висновку, що ні Сонця, ні оточуючих його планет, швидше за все, не існувало б, якби карликова галактика Стрільця не потрапила в «гравітаційний капкан» Чумацького Шляху. Причому наше світило, найімовірніше, сформувалося в часи першого з трьох зіткнень.

Переглядів: 38 | | Теги: галактики, Чумацький шлях