M51-ULS-1b: Перший кандидат на планету в іншій галактиці

M51-ULSЗліва: зображення галактики Вир в штучних кольорах, отримане за допомогою системи Chandra / ACIS-S. Справа: збільшене зображення області, позначеної білим прямокутником. Пурпурове коло зазначає положення об'єкта M51-ULS, який знаходиться на краю молодого зоряного скупчення. Credit: Stefano et al./arXiv.Група дослідників зі США та Китаю знайшла перші свідчення існування кандидата в планети в іншій галактиці. У статті, опублікованій на сервері препринтів arXivOrg, команда описує свою роботу з вивчення можливої позагалактичної планети.

Вчені знайшли докази існування багатьох планет за межами нашої Сонячної системи – кількість відкритих екзопланет зараз обчислюється тисячами. Але поки всі ці об'єкти виявлені в галактиці Чумацький Шлях. Ці відкриття змусили вчених повірити в те, що в Чумацькому Шляху є мільярди планет. Але досі не вдалося ідентифікувати планету, що знаходиться в іншій галактиці.

Дослідники вважають, що в своїй новій роботі вони знайшли такого кандидата. У разі підтвердження він буде називатися M51-ULS-1b. Планета-кандидат знаходиться в галактиці Вир (M51) на відстані приблизно 23-х мільйонів світлових років від нас. M51 розташовується відносно недалеко від сузір'я Великої Ведмедиці.

У більшості випадків ідентифікувати планету на такій відстані буде надзвичайно складно, якщо це взагалі можливо. Але в даному випадку робота була полегшена за рахунок безлічі унікальних атрибутів кандидата. По-перше, об'єкт знаходиться в подвійній системі, в центрі якої знаходиться чорна діра або нейтронна зірка, яка, як виявилося, поглинає іншу зірку. При цьому вона випромінює потужний рентгенівський сигнал, який і привернув увагу дослідників. Такі джерела рідко зустрічаються в нічному небі.

Ще одним фактором відкриття було те, що джерело рентгенівських променів виявилося дуже маленьким – настільки маленьким, що об'єкт, який проходить між ним і дослідниками тут, на Землі, тимчасово блокував рентгенівські промені. І це те, що спостерігали дослідники – можливий планетний транзит, який тривав приблизно три години.

Поки що астрономи виключили можливість того, що інша зірка блокує рентгенівські промені, зазначивши, що подвійна система занадто молода для цього. Вони також виключили можливість потрапляння матеріалу в джерело викидів у якості причини затемнення. Характеристики світла не підходили для такої події.

Потрібно додаткове вивчення системи, перш ніж об'єкт може бути підтверджений як планета, але якщо це станеться, дослідники припускають, що він, ймовірно, буде розміром приблизно з Сатурн.

За матеріалами: https://arxiv.org/