Отримано найдетальніший знімок формування планетної системи

Газопиловий диск, оточуючий систему AB Візничого.Газопиловий диск, оточуючий систему AB Візничого. Credit: ESO / Boccaletti et al.Міжнародна команда астрономів оголосила про відкриття специфічної спіральної структури з вигином у щільному газово-пиловому диску, що оточує зірку AB Візничого. На їхню думку, ця структура відзначає можливе місце, де народжуються екзопланети.

AB Візничого розташована на відстані приблизно 520-ти світлових років від Сонця. Це дуже молоде світило – його вік становить від 1-го до 3-х мільйонів років і, за багатьма ознаками, в його надрах ще не запустилися реакції термоядерного синтезу на основі водню. Поки зірка випромінює енергію в основному за рахунок свого гравітаційного стиснення. На її молодість вказує і те, що вона оточена щільним газово-пиловим диском.

Кілька років тому астрономи виконали спостереження цього диска за допомогою комплексу радіотелескопів ALMA і виявили наявність двох спіральних гілок в його внутрішній частини. Подібні структури вказують на присутність новонароджених планет, які «розштовхують» газ, створюючи обурення у формі хвилі. Вчені образно порівнюють це явище зі слідом, який залишає човен на поверхні озера.

Порівняння двох зображень газопилового диска навколо AB Візничого.Порівняння двох зображень газопилового диска навколо AB Візничого. Коло відзначає положення «вигину», де формуються планети. Credit: ESO / Boccaletti et al.У 2019-му і 2020-му роках дослідники провели нові спостереження AB Візничого. Для цього вони використовували приймач SPHERE, змонтований на Дуже великому телескопі Європейської Південної обсерваторії (VLT ESO). Це дозволило отримати найбільш детальні зображення системи.

Вивчивши знімки VLT, астрономи змогли помітити слабке світіння мікроскопічних пилових зерен і випромінювання внутрішньої частини диска, а також підтвердити присутність спіральних гілок і виявити нову деталь – «вигин», який вказує на місце можливого народження планети. Його відстань від центральної зірки приблизно відповідає тому, яке розділяє Сонце і планету Нептун.

Ширококутне зображення області неба навколо AB Візничого.Ширококутне зображення області неба навколо AB Візничого. Credit: ESO / Digitized Sky Survey 2. Acknowledgement: Davide De Martin.За словами вчених, існування подібних структур було передбачене кількома теоретичними моделями формування планетоподібних тіл. Вигин відзначає точку з'єднання двох спіральних гілок. Одна з них закручується всередину орбіти планети, друга – розкручується назовні, а з'єднуються ці спіралі в точці її утворення. Тут відбувається аккреція газу і пилу з диска на планету, що формується, забезпечуючи її подальше зростання.

Це відкриття є одним з найбільш переконливих на даний момент прямих свідчень народження планети. У майбутньому вчені мають намір продовжити вивчення AB Візничого в надії дізнатися ще більше про процеси, що відбуваються в навколишньому диску. Вони покладають особливо великі надії на Надзвичайно Великий Телескоп (ELT ESO), який повинен приступити до спостережень у 2025-му році.

Переглядів: 60 | | Теги: зірки, екзопланети