На Марсі вперше зафіксовано рух гігантських хвиль піску

Мегабрижі біля піщаних дюн на Марсі.Мегабрижі біля піщаних дюн на Марсі. Credit: NASA / JPL / University of Arizona.Міжнародна команда астрономів вперше зафіксувала рух гігантських піщаних дюн на Марсі, які досі вважалися навіки застиглими лавоподібними структурами. Про це відкриття розповідає журнал «Science».

Гігантські піщані дюни на Червоній планеті регулярно фотографуються з початку 2000-х років. Знімки роблять як марсоходи, так і орбітальні апарати. На зображеннях ці структури завжди здавалися вченим незмінними. Тому було прийнято вважати, що дюни утворилися в глибокому минулому, коли на Марсі існувала стійка атмосфера. Передбачалося, що потужний вітер пересував ці дюни, але в якийсь момент вони застигли.

Нове дослідження спростувало цю гіпотезу. Вчені заново проаналізували знімки мегадюн, причому буквально розклали їх по пікселях. Вони встановили, що гігантські дюни на відміну від дрібніших піщаних дюн складаються з піщинок двох розмірів. Одні з них більш важкі, тому їх переміщення в будь-якому випадку було б утруднено.

Однак порівняння знімків показало, що гігантські дюни рухаються. Дослідники сфокусували свою увагу на вивченні двох ділянок поблизу екватора Марса: в кратері Маклафліна і на рівнині Нілі-Фоссе.

Вони шукали ознаки руху, порівнюючи покадрові зображення кожної ділянки з інтервалом у 7,6 і 9,4 року відповідно. Виявилося, що мегадюни в обох регіонах просуваються приблизно на 10 сантиметрів на рік. Приблизно з такою ж швидкістю пересуваються мегадюни в пустелі Лут в Ірані.

«Це дивно, що мегадюни на Марсі рухаються. Всього кілька десятиліть тому не було ніяких доказів того, що піски на Марсі колись були мобільними. Ніхто з нас не думав, що вітри там були досить потужними», – говорить Джим Зімбельман, планетарний геолог з музею авіації та космонавтики Смітсонівського інституту.

У даному випадку члени команди припустили, що саме вітри на Марсі можуть прискорювати дрібні піщинки. Ці зерна починають котитися і підстрибувати, набираючи швидкість. При зіткненні з більшими піщинками вони діють як таран, приводячи їх в рух. Подібний процес повзучості, спровокованої ударами, спостерігається і на Землі.

Раніше створені атмосферні моделі Марса припускають, що на Червоній планеті рідко виникає вітер, здатний переміщати пісок. Можливо, нове відкриття змусить переглянути ці моделі.

«Дивно, що команда змогла виявити ці зміни на Марсі. Тепер ми можемо вимірювати процеси на поверхні іншої планети, які відбуваються всього в пару разів швидше, ніж росте наше волосся», – говорить Ральф Лоренц, планетолог з лабораторії прикладної фізики Університету Джона Хопкінса.

За матеріалами: www.sciencemag.org