Масивні зірки формуються подібно до Сонця

R136a1 - наймасивніша з відомих на сьогоднішній день зірка у Всесвіті.R136a1 - наймасивніша зірка у Всесвіті. Credit: Joannie Dennis / flickr, CC BY-SA.Спостереження, проведені астрономами з Університету Лідса показали, що формування масивної зірки (в 25 разів більше нашого Сонця) проходило тим же шляхом, що і формування зірок, які володіють малими масами.

Відкриття, зроблене в результаті нового дослідження, в ході якого використовувалися можливості телескопа ALMA, що знаходиться в Чилі (Південна Америка), було опубліковано в «Astrophysical Journal Letters».

Провідний автор дослідження – доктор Кетрін Джонстон (Katharine Johnston) зі школи фізики і астрономії при Університеті Лідса заявила:

«Наші революційні спостереження показують, що масивні зірки формуються так само, як і зірки, що володіють низькою масою, а саме з аккреційного диска, який оточує зірку».

Крім того, в даному випадку аккреційний диск є своєрідним бар'єром для матеріалу від «видування» його в навколишній простір в результаті таких енергетично потужних процесів як зоряні вітри.

Дослідження є одним з останніх шматочків головоломки в розумінні часу життя самих масивних і яскравих зірок, які називаються зірками О-типу. Ці зірки є основними «заводами» по виробництву важких елементів в нашому Всесвіті, таких як залізо і золото, які вони викидають в навколишній космічний простір в кінці свого життя – під час вибуху наднових.

До сих пір диски, що обертаються, які виглядають в точності так само, як і ті, що знаходяться навколо зірок малої маси, були виявлені тільки навколо зірок B-типу, які не більше ніж у 18 разів масивніші за наше Сонце. На жаль, для зірок більшої маси ці диски були невловимі.

Самотня зірка CX330, оточена диском з газу і пилу.Самотня зірка CX330, оточена диском з газу і пилу. Credit: NASA.В абсолютній більшості випадків навколо цих майбутніх гігантів астрономи виявляли структури, які більше нагадують «пончики», що обертаються, ніж диски.

«Ми навіть припускали, що структури у формі дисків не могли існувати навколо масивних зірок, які формуються, і що для цих зірок, можливо, доведеться розробити іншу концепцію їх формування», – сказала доктор Джонстон.

Однак використовуючи нові дані, отримані за допомогою обсерваторії ALMA, дослідникам все ж вдалося виявити те, що ми шукали весь цей час. Вони знайшли диск навколо зірки О-типу, який, імовірно, досить сильно схожий на диск, що сформував наше Сонце і інші тіла Сонячної системи.

Диск, який виявили дослідники, принаймні в 10 разів більше і в 100 разів масивніше, ніж диски, які астрономи зазвичай спостерігають навколо молодих зірок.

Надалі астрономи планують отримати більш точні дані, які дозволять їм з'ясувати чи є диск гладким або він розпадається на шматки, які в майбутньому приведуть до формування планет або навіть ще однієї зірки.

Переглядів: 66 | | Теги: зірки