Екзопланети: у пошуках нового дому

Погляд художника на планету OGLE-2005-BLG-390L b.Погляд художника на планету OGLE-2005-BLG-390L b, температура поверхні якої становить -220 °C. Планета знаходиться на відстані 20 000 світлових років від Землі і була виявлена за допомогою гравітаційного мікролінзування. Автори і права: NASA.Прагнення знайти двійника Землі з придатними для життя умовами привели вчених до виявлення так званих екзопланет.

На сьогоднішній день в Чумацькому Шляху дослідниками відкрито більше чотирьох тисяч екзопланет, в число яких входить, наприклад, землеподібна планета Кеплер 22b, виявлена телескопом «Кеплер» в 2011-му році.

Як знайти екзопланету?

Велика частина відкриттів була зроблена астрономами завдяки використанню космічних телескопів, хоча та кількість екзопланет, яка потрапляє в поле нашого зору, не перевищує і п'яти відсотків від їх загального числа.

Поліпшення достовірності даних стало можливим завдяки використанню більш технологічно продвинутих телескопів. Прикладом може служити місія «Гайя», яка почала свою роботу в 2013-му році. З нею вчені НАСА змогли охопити область, що знаходиться в межах шістдесяти світлових років від Сонця.

Метод Доплера.Метод Доплера дозволяє визначити амплітуду коливань радіальної швидкості для пари «зірка - одиночна планета», масу планети, період обертання і ексцентриситет. Автори і права: ESO.Інші способи пошуку коректують отримані дані, і допомагають в пошуку нових планет за межами Сонячної системи. До таких методів відноситься метод Доплера, що полягає у фіксуванні процесу зміщення спектра, коли екзопланета розгойдує зірку в міру свого руху по орбіті.

Щоб визначити розміри, щільність і характеристики атмосфери, в разі її присутності, астрономи застосовують транзитний спосіб, який отримав свою назву завдяки помітному зменшенню яскравості зірки під час проходу перед нею екзопланети.

До більш складних методів відноситься гравітаційне мікролінзування, астрометричний спосіб, а також здійснення радіоспостережень пульсарів. Завершує список спосіб прямого спостереження, який в основному використовується для вивчення скупчень молодих зірок.

У пошуках нового дому.

Суперземля в системі HD 219134.Суперземля в системі HD 219134. Автори і права: NASA.Не кожна з планет відповідає нашим уявленням про умови, що є придатними для існування життя. Наприклад, хтонічні екзопланети, які являють собою випалене зіркою скелясте тіло без наявності газової оболонки.

Найбільш наближеними до земних умов вважаються планети-океани, повністю покриті багатокілометровим океаном, і екзопланети, що отримали назву суперземля. Для суперземлі ймовірна наявність геологічної активності. Зрушення тектонічних плит припускають утворення складних хімічних сполук. А це вже заявка на присутність життя в тому вигляді, який більш звичний для землян.

До моменту виявлення екзопланети, що відрізняється ідеальними умовами для існування життя, люди, ймовірно, навчаться долати величезні космічні відстані. А поки залишається тільки спостерігати за новачками, і поповнювати вже наявну інформацію про екзопланети з інших зоряних систем.

Переглядів: 87 | | Теги: екзопланети