"Dawn" підтвердив теорію про океан на Церері

Карликова планета Церера.Карликова планета Церера (найбільше і наймасивніше тіло в Головному поясі астероїдів) очима космічного апарату NASA "Dawn". Credit: NASA, JPL-Caltech, UCLA, MPS, DLR, IDA.Спостереження другої розширеної місії NASA «Dawn» до Церери представлені в серії з семи статей, опублікованих на цьому тижні в журналах Nature Astronomy, Nature Geoscience і Nature Communications. Отримані дані свідчать про те, що Церера – це океанічний світ і, можливо, ще в недавньому минулому геологічно активний, що проливає додаткове світло на історію і еволюцію карликової планети.

Космічний апарат «Dawn» обертався навколо Церери – карликової планети і найбільшого відомого об'єкта поясу астероїдів – з 2015 по 2018 рік, перш ніж у нього закінчилося паливо. На заключному етапі зонд знаходився на орбіті менше 35 кілометрів над поверхнею. У центрі уваги до моменту завершення місії був кратер Оккатор віком 20 мільйонів років, який, як було показано раніше, містить яскраві відкладення розсолів, що надходять з надр.

Команда вчених під керівництвом Каліфорнійського технологічного інституту (США) проаналізувала гравіметричні дані з високою роздільною здатністю і зображення, отримані «Dawn», і виявила, що глибоко під кратером Оккатор знаходиться великий резервуар з розсолом.

Кратер Occator на Церері.Кратер Occator на Церері. Credit: NASA.«Герметичність резервуара могла бути порушена астероїдним ударом, після якого виник кратер, що сприяло утворенню яскравих відкладень солі на поверхні карликової планети», – повідомляє провідний автор дослідження Керол Реймонд.

Вчені з Національного інституту астрофізики в Римі (Італія) повідомляють про присутність гідратованих хлоридних солей на ділянці Cerealia Facula, найбільшої яскравої області в центрі кратера Оккатор. Оскільки ці солі зневоднюються дуже швидко, автори припускають, що розсоли все ще можуть підніматися, а це, в свою чергу, вказує на те, що солоні рідини все ще можуть існувати всередині карликової планети.

Ще один важливий результат, який вказує на недавню тектонічну активність Церери, висвітлений дослідженням, проведеним під керівництвом Технологічного інституту Джорджії (США). У ньому говориться, що пагорби та інші ландшафтні особливості кратера Оккатор могли утворитися, коли замерзли потоки води, викликані ударом астероїда і падінням його уламків.

Порівняння розмірів Землі, Місяця і Церери.Порівняння розмірів Землі, Місяця і Церери. Credit: Gregory H. Revera, NASA / Jpl-Caltech / UCLA / MPS / DLR / IDA.«Ми виявили, що кріогідрологічні процеси виходять за межі нашої Землі і Марса і були активні на Церері в недавньому геологічному минулому», – заявили дослідники.

Також вчені з'ясували, що ударні розплави, які схожі на воду і сіль і нагадують бруд, відрізняються від таких на Марсі і менше поширені, а різні яскраві відкладення в кратері Оккатор можуть походити з різних джерел.

Варто відзначити, що спадщина місії «Dawn», завершеної у 2018 році, як і раніше надає планетологам ключі до дивовижних схованок карликової планети, проливаючи світло не тільки на еволюцію Церери, але і Сонячної системи в цілому.

Переглядів: 84 | | Теги: планети