Астрономи знайшли найближчу до Землі чорну діру

Уявлення художника про потрійну систему HR 6819.Система HR 6819 з найближчою чорною дірою. Художня уява. Credit: ESO/L. Calçada.Міжнародна команда астрономів відкрила чорну діру всього за тисячу світлових років від Землі. Цей об'єкт, що входить в потрійну систему, видиму неозброєним оком, розташований ближче до Сонячної системи, ніж всі відомі на сьогоднішній день.

Докази прийшли після спостереження рухів двох її зірок-компаньйонів на 2,2-метровому телескопі в Чилі (Південна Америка). На думку астрономів, відкрита чорна діра є лише «верхівкою айсберга» і в майбутньому може бути виявлено безліч їй подібних.

«Ми були вражені, коли зрозуміли, що це перша кратна система зірок з чорною дірою, видима неозброєним оком. Вона розташована в сузір'ї Телескоп і настільки близька до нас, що в південній півкулі її можна розгледіти на темному безхмарному небі без спеціальних інструментів», – розповів Томас Рівініус з Академії наук Чеської республіки, керівник дослідження, результати якого представлені в журналі «Astronomy & Astrophysics».

Область неба з HR 6819 в сузір'ї Телескоп.Ширококутне зображення області неба в сузір'ї Телескоп, в якому знаходиться HR 6819, потрійна система, що складається з двох зірок і чорної діри. Credit: ESO / Digitized Sky Survey 2.Спочатку група вивчала систему HR 6819 в рамках дослідження подвійних зірок. Однак, коли астрономи проаналізували свої спостереження, вони були приголомшені: в системі присутнє третє, раніше невідоме тіло, яке виявилося чорною дірою.

Подальші спостереження зі спектрографом показали, що одна з двох видимих зірок обертається навколо прихованого компаньйона за 40 земних днів, а друга знаходиться на великій відстані від цієї внутрішньої пари.

Прихована чорна діра в HR 6819 – одна з найперших виявлених чорних дір зоряної маси, які не взаємодіють активно зі своїм оточенням і тому залишаються дійсно чорними. Астрономи зуміли виявити її присутність і обчислити масу, досліджуючи орбіту зірки внутрішньої пари.

«Невидимий об'єкт масою щонайменше в 4 маси Сонця може бути тільки чорною дірою», – заявив Томас Рівініус.

Чорна діра, що поглинає гігантську блакитну зіркуЧорна діра, що поглинає зірку, в поданні художника. Credit: NASA / CXC / M.Weiss.На сьогоднішній день астрономи знайшли в нашій Галактиці всього пару десятків чорних дір. Майже всі вони активно взаємодіють зі своїм оточенням і видають свою присутність потужним рентгенівським випромінюванням, що виникає при поглинанні матерії.

Але, за оцінкою вчених, за час життя Чумацького Шляху в чорні діри в кінці своєї еволюції мало перетворитися набагато більше зірок, і відкриття «сплячого» невидимого гравітаційного монстра в HR 6819 підказує, де вони можуть ховатися. Крім цього, астрономи припускають, що їхня знахідка може пролити світло і на поведінку ще однієї системи.

«Ми подумали, що система LB-1 також може виявитися потрійною, хоча щоб це довести, треба провести додаткові спостереження. LB-1 трохи далі від Землі, але за астрономічними мірками все одно досить близько. Ймовірно, існує значно більше таких систем. Знаходячи і досліджуючи їх, ми можемо багато чого довідатися про утворення і еволюцію окремих зірок, які починають своє життя з масами понад 8 сонячних, а закінчують її вибухом наднової, після якого залишається чорна діра», – розповіла співавтор дослідження Маріанна Хейді з Європейської південної обсерваторії.

Переглядів: 57 | | Теги: Чорні діри