Астрономи знайшли мультипланетну систему

Планетна система HD 158259 в уяві художника.Планетна система HD 158259 в уяві художника. Credit: NASA / Tim Pyle.Команда астрономів з Обсерваторії Верхнього Провансу оголосила про відкриття відразу шести екзопланет, що обертаються навколо зірки HD 158259жовтого карлика, який розташований на відстані приблизно 88-ми світлових років від Сонця.

Дане відкриття було зроблено за допомогою так званого методу радіальних швидкостей.

Проаналізувавши результати спостережень HD 158259, виконаних спектрографом SOPHIE у період з 2011-го по 2018-й рік, дослідники виявили сигнали, що вказують на наявність у зірки п'яти невидимих супутників, маса яких перевищує масу Землі як мінімум у шість разів.

Астрономи відносять подібні об'єкти до класу «міні-нептунів» – планет, що займають проміжне положення між газовими гігантами і кам'янистими тілами.

HD 158259 також потрапила в поле зору запущеного у 2018-му році орбітального телескопа TESS. Вивчивши зібрані ним дані, дослідники знайшли ознаки, що вказують на те, що в системі є як мінімум ще один великий об'єкт. В ході подальшої перевірки за допомогою SOPHIE астрономам вдалося підтвердити існування шостої екзопланети з масою вдвічі більшою за земну.

Схема екзопланетної системи HD 158259.Схема екзопланетної системи HD 158259. Credit: N. C. Hara, et al.Відкриття системи з шістьма екзопланетами саме по собі можна вважати непересічною новиною – подібні знахідки трапляються не так вже й часто. Однак у випадку з HD 158259 є ще дві важливі особливості, що змушують звернути на неї більш пильну увагу.

По-перше, ця система досить компактна. Орбіта самої зовнішньої екзопланети розташована приблизно у два з половиною рази ближче до центральної зірки, ніж орбіта Меркурія до Сонця. По-друге, періоди обертання шести супутників HD 158259 складають 2.7, 3.4, 5.2, 7.9, 12 і 17.4 земних діб. Нескладно помітити, що вони близькі до орбітального резонансу 3:2. Це означає, що за час, необхідний першій екзопланеті для здійснення трьох обертів навколо зірки, друга встигає зробити два оберти. На кожні три витка другої планети припадає два витка третьої і т.д.

Ця обставина може пролити світло на історію системи. Той факт, що значення резонансів близькі, але все ж не абсолютно точно рівні 1.5, вказує на те, що в минулому в них «втрутилася» якась подія. На думку дослідників, нею могла стати синхронна міграція екзопланет. Не виключено, що спочатку вони сформувалися на більшій відстані від зірки, а потім поступово перемістилися на нинішні орбіти.

Переглядів: 255 | | Теги: екзопланети, зірки