Астрономи вперше виявили оголене ядро газового гіганта

Екзопланета розміром з Нептун.Ця ілюстрація показує планету розміром з Нептун, розташовану в так званій «пустелі Нептунів». Credit: University of Warwick / Mark Garlick.Нещодавно відкритий об'єкт TOI 849 b пропонує унікальну можливість зазирнути всередину планети і розібратися в її складі. Він обертається навколо сонцеподібної зірки на відстані близько 730-ти світлових років від нас і зараз є оголеним ядром розміром з Нептун. Дослідники припускають, що в минулому екзопланета була газовим гігантом, який позбувся атмосфери або не зміг повністю сформувати її на ранніх етапах свого існування. Висновки вчених опубліковані в журналі «Nature».

TOI 849 b – вельми незвичайний планетарний об'єкт, розташований у так званій «пустелі Нептунів» (області, близької до зірок, де не рідко виявляються планети масою з Нептун). Він обертається так близько до зірки, що його рік становить лише 18 земних годин, а температура поверхні – близько 1500 градусів Цельсія. TOI 849 b був виявлений в даних огляду космічного телескопа TESS і проаналізований з використанням інструменту HARPS, встановленого в обсерваторії La Silla в Чилі.

«Ми визначили масу і розмір об'єкта. TOI-849b приблизно в 40 разів масивніше Землі, але його радіус становить лише 3,4 радіуса нашої планети», – повідомив співавтор дослідження Крістоф Мордасіні з Університету Берна (Швейцарія).

Таким чином, TOI 849 b має високу щільність і, отже, складається в основному із заліза, каменю і води з мінімальним запасом газоподібного водню і гелію. Незначна кількість легких елементів дійсно дивна для такого масивного планетарного тіла.

«Той факт, що ми не бачимо ці гази, дає нам зрозуміти, що TOI 849 b – це відкрите планетарне ядро», – додав керівник дослідження Девід Армстронг з Уорікського університету (Великобританія).

Історична знахідка представляє собою вперше виявлене неушкоджене відкрите ядро газового гіганта.

Грунтуючись на моделі формування та еволюції планет, розробленої Університетом Берна, можна сформулювати дві теорії, що пояснюють існування TOI 849 b. Спочатку екзопланета могла бути схожа на Юпітер, але втратила майже всю газову оболонку, наприклад, через припливне руйнування під впливом гравітації батьківської зірки, зіткнення з іншим світом або великомасштабного фотовипаровування атмосфери. В якості альтернативи TOI 849 b може бути «невдалим» газовим гігантом.

«Як тільки утворилося ядро газового гіганта, могло статися щось дуже незвичне, що завадило йому обрости значною атмосферою. Наприклад, в щілині газо-пилового диска, яку утворила сама екзопланета, матеріал закінчився у той самий момент, коли зазвичай відбувається аккреція газу. Так чи інакше, у нас є прекрасна можливість розглянути ядро планети способом, непридатним для планет Сонячної системи», – говорять дослідники.

Переглядів: 44 | | Теги: екзопланети