Астрономи виявили незвичайну зоряну систему

Подвійна зоряна система HD 7449.Подвійна зоряна система HD 7449. Credit: NASA.Команда дослідників з університету Карнегі виявила доволі незвичайну зоряну систему, що складається з зірки подібної до Сонця, зірки-карлика і величезної планети, затиснутою між ними.

Планета, що у вісім разів перевищує за масою Юпітер і має одну з найбільш витягнутих орбіт, вперше була виявлена у 2011-му році на орбіті зірки під назвою HD 7449. Великий ексцентриситет (витягнутість орбіти планети) може вказувати на те, що на екзопланету впливає кілька об'єктів, розташованих неподалік. Для планети, що обертається навколо HD 7449, великий ексцентриситет був ключем до розуміння того, що крім зірки в системі є ще один досить масивний об'єкт.

«Питання полягало в наступному: є цей об'єкт планетою або зіркою-карликом?», – зазначив провідний автор дослідження Тімоті Родігас.

Щоб відповісти на це питання, Родігас і його команда використовували адаптивну оптику телескопа Magellan (MagAO). MagAO був введений в експлуатацію у 2013-му році, він дозволяє астрономам отримувати зображення в надзвичайно високій якості, даючи тим самим можливість дослідникам більш чітко бачити об'єкти у глибокому космосі.

«Ми спостерігали за об'єктом протягом декількох секунд і цього було достатньо, щоб зрозуміти, що перед нами зірка-карлик», – зазначив Родігас.

Ця крихітна зірка HD 7449A (всього 20 відсотків від маси Сонця) розташовується у 18 астрономічних одиницях від головної зірки. Для порівняння, Нептун обертається навколо Сонця в 30 а.о. Не так давно існування планет у подвійних зоряних системах вважалося неможливим, однак за останні кілька років число екзопланет, виявлених у подвійних зірок неухильно зростає. Ця система, однак, є однією з небагатьох, що складається з зірки сонячного типу, карликової зірки, і газового гіганта – всі вони знаходяться в межах 20 а.о. один від одного. Більш того, серед подібних систем планета HD 7449Ab є наймасивнішою і має найбільш витягнуту орбіту.

Автори дослідження вважають, що карликова зірка і планета гравітаційно впливали один на одного протягом мільйонів років. Зокрема, ексцентриситет і нахил орбіти планети, тобто її кут по відношенню до екваторіальної площини головної зірки, змінюються в процесі, відомому як ефект Козаї.

У найближчі роки команда буде продовжувати вивчення системи за допомогою методу радіальної швидкості і прямої візуалізації. Вчені сподіваються зрозуміти, як могла сформуватися така дивна система.

Переглядів: 579 | | Теги: зірки, екзопланети