Астрономи виявили екзопланету у мертвої зірки

Система WD 1856 + 534.Система WD 1856 + 534 в поданні художника. Credit: NASA's Goddard Space Flight Center.Команда американських астрономів оголосила про дивовижне відкриття. В ході аналізу даних, зібраних телескопами TESS і Spitzer, їм вдалося виявити ознаки існування великого газового гіганта на близькій орбіті навколо білого карлика. Це перша подібна знахідка за весь час спостережень.

Білий карлик WD 1856 + 534 розташований на відстані близько 80 світлових років від нашої Землі. Він є віддаленим членом потрійної системи і колись був зіркою головної послідовності, яка нагадувала наше Сонце. Але потім світило вичерпало запаси водневого термоядерного пального і почало розширюватися, перетворюючись на червоного гіганта. У фіналі свого життєвого циклу вмираюча зірка скинула більшу частину своїх зовнішніх оболонок. Її оголене ядро стиснулося і перетворилося на білого карлика, діаметр якого становить близько 18 тисяч кілометрів (це приблизно в півтора рази більше діаметра Землі).

За ідеєю, всі описані вище процеси повинні були привести до того, що в найближчих околицях WD 1856+534 не залишилося б ніяких планет: вони були б знищені в ході розширення зірки і викиду речовини, або ж розірвані гравітацією надщільного об'єкта, що утворився. Тому астрономи дуже здивувалися, коли їм вдалося виявити газового гіганта, що обертається навколо нього. Об'єкт отримав позначення WD 1856 b. Його діаметр в сім разів перевершує діаметр білого карлика, при цьому він рухається по орбіті виключно малого радіуса – на один оборот навколо центрального тіла у нього йде всього 34 години.

Вчені припускають, що спочатку WD 1856 b розташовувався набагато далі від зірки. Він змістився на нинішню орбіту вже після формування білого карлика. Згідно з однією з версій, це сталося через гравітаційну взаємодію з іншими екзопланетами.

Другий теоретично можливий варіант передбачає вплив гравітації двох зірок системи та (або) наслідки близького прольоту «сторонньої» зірки. Втім, самі дослідники вважають подібний сценарій малоймовірним, оскільки він вимагає дуже точного збігу безлічі різних факторів. Тому в майбутньому вони планують провести нові спостереження околиць WD 1856 + 534 з метою пошуку інших планетоподібних тіл, які могли «передислокувати» газового гіганта на його сучасну орбіту.

За матеріалами: https://www.nasa.gov/