Астрономи виявили джет від зіткнення галактик

високошвидкісні джети, які вириваються з надмасивної чорної діриІлюстрація, що показує високошвидкісні джети, які вириваються з надмасивної чорної діри, що знаходиться в центрі спіральної галактики. Автори і права: NASA / ESA / Hubble / L. Calçada, ESO.Астрономи, які використовують 8,2-метровий телескоп Subaru, повідомили про перше однозначне виявлення релятивістського струменя (пучка заряджених частинок, який рухається майже зі швидкістю світла), що виходить з двох зіштовхуючихся спіральних галактик.

Джети – найпотужніші астрофізичні явища у Всесвіті. Вони можуть випромінювати в навколишній простір більше енергії за одну секунду, ніж наше Сонце виробляє за все своє життя. Ця енергія знаходиться у формі випромінювання, такого як інтенсивні радіохвилі, рентгенівські промені і гамма-промені.

Вважалося, що джети народжуються в старіших галактиках еліптичної форми з активним ядром (AGN), що представляє собою надмасивну чорну діру, оточену аккреційним диском.

Астрономи припускають, що AGN ростуть завдяки поглинанню газу і пилу в процесі, званому аккрецією. Але не вся ця матерія потрапляє в чорну діру. Деякі частинки отримують прискорення і викидаються назовні у вигляді вузьких пучків або струменів.

«Вперше ми виявили дві спіральні галактики, що перебувають в процесі злиття, в результаті якого виник джет», – сказав провідний автор роботи Вайдехі Палія.

Як правило, джети випромінюють світло, яке настільки сильне, що астрономи не можуть побачити галактику за ним. Це все одно що намагатися дивитися на який-небудь об'єкт, коли вам в очі світять ліхтариком. Видимий струмінь менш потужний, тому дослідники можуть спостерігати галактику, в якій він сформувався.

Команда провела наступні спостереження за допомогою телескопа «Gran Telescopio Canarias» і телескопа Вільяма Гершеля, а також за допомогою рентгенівської обсерваторії «Чандра».

Згодом весь газ буде викинутий в космічний простір, після чого галактика не зможе більше формувати нові зірки. Крім того, без газу чорна діра «відключиться».

Результати дослідження були опубліковані в журналі «Astrophysical Journal».

Переглядів: 132 | | Теги: галактики